donderdag 9 juli 2015

Goed eten onderweg!!

Als je fietst verbruik je veel energie. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Voordeel is dat er kans is dat men afvalt en er ongewenste buikjes en andere vetophopingen verdwijnen. Vooral bij mannen op bepaalde leeftijden schijnt dit wel ineens belangrijk te zijn.
Ik heb daar zelf niet zo'n last van; ik lijd niet aan overgewicht, heb ook niet te gauw de neiging teveel te eten en heb mijn midlife crisis al gehad (denk ik).😅
Maar het nadeel van veel energieverbruik is ook dat je goed (en veel?) moet eten. En met goed eten bedoel ik in dit geval gezond eten. Zo hoorde de vrouw van mijn fietsmaat onlangs dat een Romefietser die op pad was met zijn zoon in het noorden van Italië de strijd moest opgeven wegens - waarschijnlijk - gebrek aan mineralen of zoiets.

Nu kwam ik afgelopen week ook al in gesprek met een collega die ieder dag tussen de middag stukken kip zat te eten. Via de kip kwamen we op gezond eten en de spieropbouw. Voor spieropbouw moet je veel eiwitten eten, doe je dat niet, dan kan je fietsen wat je wilt, maar er komen geen spieren bij. Vooral op wat hogere leeftijd gaat de spieropbouw al langzaam (dat merk ik wel) en als je dan nog niet goed eet, dan heb je kans dat het zwaar wordt zo'n tocht.

Maar hoe ik dat dan nu op fietsreis doe? En hoe voorkom ik dat ik bergen voer moet meenemen en  's ochtends teveel tijd kwijt ben met gezond eten?
Ik ben gewend om 's ochtend Brinta met muesli te eten. Dat doe ik eigenlijk mijn hele leven lang al. Dat is makkelijk en het zou gezond zijn. Maar Brinta is tarwe ontbijt en dat is eigenlijk helemaal niet zo gezond. Tarwe bevat veel te veel koolhydraten, en die moet je niet teveel tot je nemen. Mijn lieve vrouw eet daarom ieder ochtend havermoutpap. Dat is gezond omdat er relatief veel eiwitten in zitten, Maar ik zie het niet zitten om onderweg 's morgens vroeg een pannetje stevig havermoutpap te koken en naar binnen te werken. Nu kwam mijn collega met de oplossing: Er is ook fijngemalen haver, die je zo kunt mixen. Dat is handig en snel klaar te maken en je kunt het met van alles mengen (muesli, fruit enz).
Een extra fietstas voor deze haver!

Dus vrouwlief heeft nu via internet 10 kg powdered oats besteld, samen met eiwitrijpe repen.

Ik heb ook nog even mijn zoon Luuk geraadpleegd. Naast het adviseren op het gebied van afstuderen (zie http://deafstudeerconsultant.nl/) heeft hij zich ook heel diep verdiept in voeding en sport. Hij geeft nog een goed advies dat ik de powdered oats ook gewoon met water in mijn bidon kan gooien, voor onderweg. Dan voorkom je de afbraak van spiermassa, zeker als je lange afstanden aflegt. Eventueel kan ik ook dextrose nemen  ipv oats als ik bergop gaat.
Verder zou ik beef jerky (😫😫) en noten kunnen eten. Deze hebben een hoge caloriedichtheid en zijn lang houdbaar. In cashewnoten zit een mooie mix van koolhydraten, vetten en eiwitten.

Zo daar kan ik weer mee vooruit. Zet je maar schrap Joost!

3 opmerkingen:

  1. Zo je hebt je er goed in verdiept Guido. Joost moet dit straks ook nog maar even lezen.....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen hongerklop

    Leuk is dat, voert je zus je al in een mail op vanwege een zwoerdlaagje halverwege, als leider van het bolletjesklassement, nu krijg ik nog eettips ook van mijn zwager. Dat woord rijmt op mager, dat zal wel niet toevallig zijn.

    Een bewuste eetstrategie heb ik nog niet eigenlijk.

    Maar nu ik zo es kijk naar de voornemens van zwager Guido en zijn voorkeur voor in gewoon Nederlands, matig opgevoerde haver denk ik dat mijn ontbijtvoorkeur niet zo sterk afwijkt. Ik geef de voorkeur aan gortenpap.

    Wij kunnen als duo dus prima over ‘s herenfietspaden onder de artiestennaam ‘Van Haver tot Gort’.
    Verder heb ik natuurlijk wel een onbewuste eetstrategie, ik mag graag een beetje kanen, zo de hele dag door dingen in mijn mond stoppen. Zo opgeschreven lijkt dat wat een infantiele strategie, en dat is het eigenlijk ook wel. Mag qua gezondheid niet mopperen, maar dat is puur toeval.

    Mijn vrouw, de schoonzus van mijn zwager, heeft intussen een baal opkikkerpillen van een onbestemde soort aan mijn bagage toegevoegd. Mocht het echt niet meer gaan, heb ik al mijn mineralen uitgezweten, dan delf ik daar gewoon wat nieuwe ijzerwaren.

    Verder ben ik nog wel benieuwd wat mijn zwager gaat doen bij de warme maaltijd als zijn zwager zich na een lange haververkwistende veldtocht tegoed gaat doen aan voormalig levende have. Hij is, laten we zeggen, geen fanatiek vegetariër, voor zover ik weet, maar zoals een niet-roker in een rokersruimte, passief …. vleesmijder. De keuze tussen have en haver zal hem nog hard vallen.

    Een ding staat vast, geen hongerklop! Desnoods dan ook maar aan de, even spieken, 'beef jurk' maar, Guido, hoe vertaal ik al dat neo-Nederlands van jou eigenlijk?

    Eten. We gaan het zien!

    JE

    BeantwoordenVerwijderen