zondag 5 juli 2015

De fietsen klaar?

Conny, de vrouw van fietsmaat Joost, blogt ook. Niet over fietsen, maar over quilten. Als je wilt weten wat dat is, kan je op haar blog kijken. Ze schrijft ook iets over onze reis: zie: hier.

Het bericht van haar brengt me weer op het onderwerp fietsen (een geliefd onderwerp van mij).
 Onze fietsen (van Joost en mij) zijn nu zo goed als klaar. Er zijn nu voordragers opgezet: Ik heb er één nieuw gekocht (een Tubus Tara lowrider, €49,-) en die past goed op mijn fiets.
Maat Joost had minder geluk en moest zijn drager omwisselen, maar heeft nu er ook een. Wat voor merk weet ik niet, maar wel flexibeler te monteren.

Belangrijk aan een drager is dat hij goed vastzit aan frame (of de voorvork) en vooral niet zwabbert. Vooral bij hogere snelheden (berg af) en onverwachts uitwijken is dit belangrijk.
Verder hangt bij deze voordragers de bagage laag, wat de stabiliteit ten goed komt. Eigenlijk zou je helemaal geen tassen aan je voorvork moeten hebben, want het vertraagt het sturen behoorlijk. Als we er voor zorgen dat er niet teveel gewicht in zit, zal het allemaal nog wel meevallen.
Nu we het toch over het voorste gedeelte van de fiets hebben. Ik heb nu een naafdynamo ( gemonteerd, die stroom levert aan mijn koplamp (een AXA Luxx 70 Plus Steady Auto koplamp, waar een USB stekker in zit. Aan de USB stekker hang ik mijn IPhone die dan onderweg opgeladen wordt. Gisteren heb ik de opstelling gecheckt, en mijn IPhone was bij thuiskomst 100% vol! Alleen was ik compleet leeg, want het was 32 graden en alle energie was op.
De installatie van het geheel was nogal een puzzel. Aan de koplamp zitten 4 draden, vermoedelijk 2 naar het achterlicht en 2 naar de dynamo. Maar wat moet nu aan aan wat? Na veel testen was ik er uit. Verder zit er een spanningsregelaar bij de naafdynamo. Maar hoe moet die aangesloten worden? Er stond wel een schema met een achterlicht, maar ik heb een batterijachterlicht. Nu heb de regelaar op het voorspatbord gemonteerd en aangesloten op de 2 draden uit de koplamp die naar het achterlicht zouden moeten gaan. Het werkt nu allemaal en ik hoop dat het goed blijft werken!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten