donderdag 18 juni 2015

De paklijst

Ja wat neem je nou mee met zo'n fietsreis? In mijn jonge jaren ben ik ook een aantal keren op de fiets op vakantie geweest, met de renfiets, met drager met zelfgemaakte fietstas achterop en een stuurtas vol met 10 kg gereedschap. Hoe we het er in kregen weet in niet, maar we hadden een volledige kampeeruitrusting bij ons. We konden onze fiets compleet demonteren, wat op een gegeven moment wel uitkwam, omdat mijn maat zijn fiets in een bochr volledig in de prak reed op een Franse trekker. We konden toen in ieder geval alle onderdelen demonteren, zodat we het verwrongen frame in Frankrijk konden laten staan en hij achter op de motor van zijn broer naar huis kon (met de onderdelen).

Nu is het qua techniek allemaal wat eenvoudiger. Met een set inbussleutels kom je al heel ver, en je kunt desnoods terecht bij een fietsenmaker. Dus onze bagagelijst qua gereedschap ziet er ongeveer als volgt uit:
- inbussleutelsset met (kruis)schroevendraaier
- spakenspanner
- plakset
- steeksleutel 15
- kettingpons
- evt crankentrekker
- evt pionafnemer
- smeerolie
- tang
En dan ben je er grotendeels.

Volgens mij heb ik vorige jaar de zelfgemaakte fietstassen weggegooid, niet omdat ze versleten waren, maar omdat er schimmel in zat. Helaas zal ik nooit meer zo goede, degelijke tassen tegenkomen. Ik heb nu maar 2 Ortlieb fietstassen gekocht, die mij wel degelijk lijken en na veel zoeken bij Obelink voor 69 euro heb kunnen kopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten