woensdag 5 augustus 2015

Woensdag 5 augustus: Haring, wijting en bokking

's Ochtends om half 9 vertrekken we van de camping in Siena. Eigenlijk hadden we vanwege de hitte vroeger willen vertrekken, maar de winkel is pas om 8 uur open en we moeten echt wel eten voordat we vertrekken. Het is al heet; vannacht was het warm (er sliepen mensen buiten op de camping), bij het inpakken zijn we ook al gauw weer nat van het zweet.

Dus gauw Siena uit op de GPS en de route weer oppakken, op naar de eerste klim de stad uit. Dat gaat nog wel, want de koffie en de haver zorgen ervoor dat er nog genoeg spirit in de benen zit. Een stuk redelijk vlak terrein gaat goed,  maar al gauw komt er weer een forse klim, van rond de 5% tot 10%, die een fikse aanslag doet op de energievoorraad.

Toscane

Naar mijn idee is het vooral de warmte die een probleem is, maar Joost vindt de vele zware klimmen  het ergst. Op het eerste gezicht lijken de klimmen bij Joost een minder groot probleem, omdat hij bijna altijd als eerste boven is, vooral als hij zijn koffie en blikje Cola heeft gedronken.

Onderweg
Droog land
Maar naarmate de dag vordert, loopt de temperatuur op en wordt de zon feller. We proberen ons nog wat te motiveren met de prachtige erotische vormen van het  landschap, maar op onze leeftijd is dat een hopeloze zaak.

Die hitte, daar zouden ze wat aan moeten doen!

Twee helmen tijdens een pauze
We verlangen naar koelte, rust en een zwembad en daar is op onze route geen camping bij te vinden. Dan maar een Agriturismo met zwembad. Wel duur, maar het zijn extreme omstandigheden. In Montalchino aangekomen (een prachtig plaatsje) blijken we nog even 3 km helling op en af te moeten om bij Agriturismo 'Le Ragnale' te arriveren.

Ons hotel; het pand is in 2002 gerestaureerd, maar natuurlijk
weet het jonge ding bij de receptie niets over
deszelfven ouderdom...
 We krijgen een luxe appartement toegewezen met kamer, keuken, bed, en douche. En niet te vergeten; het zwembad!  Dus een half uur later liggen we als echte dandy's aan de waterkant, niet meer wetende hoeveel we eerder die dag
hebben moeten afzien.

Joost doet een tukje

Besproeid terras en wolken

Carel Willink aan het werk

Montalcino

Het stadje is ademberovend mooi...

's Avond gaan we nog even het stadje in. Zie hiervoor de foto's van Joost.

'Vijftig tinten haring'

Tien voor elf, 's avonds:
Joost zit nog even buiten in zijn boek over haring te lezen. Hij schiet niet op. Guido suggereert daarom om op de volgende vakantie maar een boek over de wijting te kopen. Joost zelf denkt eerder aan een boek over de bokking. ;)
Conny voegt toe in de app: 'Als het maar slaapverwekkend is...'

1. Goed dat jullie jezelf hebben verwend met deze slaapplek!
    Succes met de volgende etappe. Hier begint de temperatuur ook weer op te lopen.
    Groet, Bonno

2. Ik blijf lachen om dat malle haringboek Joost. Had nou maar een leuke detective op de e-reader meegenomen....;-)
    Knap weer weer hoor in die hitte, dan is dat zwembad dik verdient!